فرامهندس، اولین سایت خرید و فروش مستقیم پروژه های دانشجویی و محصولات کمک دانشجو !

برندینگ شخصی یا personal branding چیست؟

برندینگ شخصی چیست؟

برند سازی شخصی یا به لاتین Personal Branding روندی است که به وسیله آن، یک شخص و مهارت و تخصص هایش، هم چون نام های تجاری برند می‌شود. برخلاف تکنیک‌ های قدیمی مدیریت خودیاری که تأکید بر خود بهبودی و افزایش مهارت های شخصی داشت، مفهوم برند سازی شخصی، بر روی دست یابی به موفقیت از خود محصول متمرکز است. برند شخصی شما، علت متمایز نمودن شما از دیگران است. چیزی که باعث می‌شود تا شما را از دیگران متمایز کند. برند شخصی به مثابه تصویری است که شامل تمامی صفات و ویژگی های شما می‌باشد که بعد از شنیدن نام شما، آن تصویر در ذهن افرادی که شما را می‌شناسند پدیدار می‌شود. در واقع برند آن چیزی است که، از لحاظ حرفه‌ای در اذهان بقیه شکل گرفته و شما نماینده چه مفهومی، در افکار و ذهن بقیه هستید. برند شخصی یعنی ارزش منحصر به فردی که شما به مخاطبانتان قول می‌دهید.

چرا برندسازی شخصی اهمیت دارد؟

با برندسازی شخصی فرصت‌های حرفه‌ای بیشتری متناسب باکیفیت مهارت‌های شما برایتان فراهم خواهد شد. تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خودتان و توانایی‌هایتان باعث می‌شود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید. نقاط قوت خود را بهتر بشناسید و آن‌ها را مشخصاً نشان دهید و همچنین برای نقاط ضعف خود برنامه‌ریزی کنید. به‌مرور در حرفه خود شناخته شوید و موقعیت‌های شغلی بهتر به شما پیشنهاد شود و ارتباطات ارزشمندی با متخصصین حوزه خود پیدا خواهید کرد.

برندسازی شخصی و مقایسه آن با مفهوم شهرت؟

به بیان ساده پرسونال برندینگ  آن چیزی است که شما درباره خود بیان می‌کنید. این که می‌خواهید چه فردی و با چه مهارت‌هایی و تخصص‌هایی باشید و آن‌ها را در رزومه و فعالیت‌هایتان نشان دهید. اما شهرت چیزی است که دیگران درباره شما می‌گویند. پرسونال برند تحت کنترل شماست، اما وقتی شهرت داشته باشید، کنترل آنچه درباره شما بیان می‌شود سخت‌ است. البته افراد با پرسونال برندینگ قوی به‌مرور در حرفه خود و بین متخصصین شهرت پیدا می‌کنند.

برندینگ شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

هر فردی دارای برند شخصی است . اطلاعات شما در ذهن دیگران، قابل پاک شدن نیست اما قابل هدایت است . یک مدیر برندینگ حرفه‌ای می‌تواند برندینگ شخصی فرد را به درستی هدایت و رهبری نماید. نقش این فرد همانند نقش مدیر ارکستر است. نباید از برند شخصی خویش فرار کرد . اگر مشکلی وجود دارد ، سعی کنید آن را مدیریت نماید.

برندینگ شخصی ( پرسنال برندینگ ) بیان داستان یک فرد است. با بیان این داستان، فرد به دنبال جلب توجه دیگران است. قبلا این داستان توجه فرد نوشته می‌شد  ( به آن صورتی که خودش می‌خواست ) حال آنکه به وجود شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اطلاعاتی هیچ چیز به همین سادگی پاک و یا تغییر نمی‌کند و همیشه در دسترس عموم است.

برای مثال داستان سرطان سینه در آنجلینا جولی چیزی نیست که بشود تغییرش داد و یا توسط هوادارانش به فراموشی سپرده شود . برای مدت دو هفته در سطر اخبار بود و صد البته همان داستان با هوشمندی خود آنجلینا به کمپینی برای آگاه‌سازی زنان در مورد سرطان سینه و تست تشخیصی ماموگرافی تبدیل شد.

یک حقیقت ساده می‌تواند به راحتی برای زمان زیادی در فضای اینترنت زنده باقی بماند ، حتی بیش از چیزی که شما انتظار دارید. اکنون در اروپای غربی، استرالیا یا آمریکای شمالی ، بسیاری از شرکت‌ها ، در زمان استخدام ؛ گوگل کردن نام متقاضی ، اولین کاری است که انجام می‌دهند. بر اساس چیزهایی که از آن فرد در اینترنت پیدا می‌شود ، با وی برخورد می‌نمایند ، که البته ممکن است مثبت یا منفی باشد.

فرایند برندینگ شخصی

یک مدیر برند حرفه‌ای ، تلاش خود را بر ساخت یک برند قوی ، پایدار با تداعیات برند ویژه در تعامل بین ویژگی‌های شخصی و ارزش‌های درک شده توسط مخاطب ، استوار خواهد نمود.

برندینگ شخصی ( پرسنال برندینگ ) در میان شخصیت‌های دنیای سرگرمی، سیاسی و ورزشی رایج است. در کسب‌وکار، افراد مانند دونالد ترامپ ، مارتا استوارت و جک ولش سعی دارند که دائما در اذهان عمومی حضور داشته باشند و برند شخصی خود را با به طور فعال تبلیغ نمایند. دونالد ترامپ به شما نشان می‌دهد که چگونه ثروتمند شوید. مارتا استوارت به شما نشان می‌دهد که چگونه زیبا دیده شوید. جک ولش ، چگونگی مدیریت کسب‌وکار را نشان می‌دهد.

برندینگ شخصی معمولا با ایجاد فهرستی از شایستگی‌های اصلی ( مزیت‌های رقابتی اصلی ) ، تخصص و توانایی‌ها ، قدرت درک و شناخت و تحقیقات بازار یا بازخورد از محیط تعریف می‌گردد.

پاسخ به این سوالات بسیار مهم است :

چه کسی نیاز به شناختن شما دارد ؟
چرا شما بهترین گزینه هستید ؟
چه چیزی موجب تمایز شما از سایرین می‌گردد ؟
ما به عنوان مشاوره برای ( بر اساس استاندارد اینتربرند آمریکا ) ، بر سه عنصر اساسی برنامه برندینگ شخصی تاکید می‌نماییم :

ارزش پیشنهادی : چرا هستی ؟
تمایز : چرا بهتری ؟
بازاریابی : چرا رقابت داری ؟
اگر شما به دنبال ساخت برند شخصی خودتان هستید، باید پاسخ به سوالات فوق ، برنامه برندینگ شخصی شما وجود داشته باشد. باید ” چه کسی هستم ” از ” چه انجام می‌دهم ” بلندتر به گوش رسد. تعداد زیادی کارآفرین و یا سخنران حرفه‌ای وجود دارد. تعداد زیادی مدیر بازاریابی ، استراتژیک بازاریابی دیجیتال ، مدیران مالی ، مدیران برند ، اما تعداد کمی از آنان برای معرفی خود و آنچه انجام می‌دهند برنامه‌ای برندینگ شخصی خود دارند. بیشتر برنامه‌های آنان حول و هوش چه انجام می‌دهند است تا پیرامون چه کسی هستند. برنامه برندسازی شخصی باید به دنبال ساخت یک برند قابل به یادآوری ، بامعنا و چشم‌گیر باشد.

 

هفت نکته مهم در برندینگ شخصی

صدای شما
صدای شما بیانگر مهم‌ترین بخش‌های نقطه نظرات و معرف شما است.  اینکه صدای برند شما چگونه شنید شود ، کاملا بستگی به برندینگ شخصی شما دارد.

اگر چیزی می‌نویسید ، صدای شما روی کاغذ است . اگر نوازنده هستید، صدای شما با سازتان زندگی می‌کند. اگر مدل هستید، صدای شما در چشمان تماشاگران است. اگر مدیر اجرایی سازمان یا سخنران هستید ، صدای شما در سخنرانی شماست.ایجاد و تقویت برند شخصی در خصوص داشتن صدای خوب نیست یا یک صدای عالی ، بلکه باید صدای خودتو داشته باشی. در این حالت با شنیدن صدایتان ، بلافاصله تشخیص داده خواهید شد. این شما هستید.

استایل (سبک ) شما
اینکه چطور خودتان را نشان می دهید ، لایه‌ای دیگر از صدا شماست . کمد لباستان باید برای اطرافیان آواز بخواند. برای مثال استال استیوجابز ، گربه سیاه بود. سبک زاکربرگ ، یک سوئیشرت است.

در این بخش هم ، سبک به معنای این نیست که مانند یک مانکن هرروز لباس عوض کنید و یا لباس‌های فوق گران بپوشید ، بلکه به معنای پوشیدن چیزی است که معرف شما و اعتقادات شما باشد. شاید استایل شما لباسی با دستمال‌گردن ، پاپیون ، کراوات پاپیونی و یا حتی لباس محلی عشایری باشد. هر چه هست باید تعریف کننده شما باشد. سبک شما معرف شماست و آن سبک برای جذب مخاطبین شما بسیار مهم خواهد بود. چیزی بپوشید که برایتان مناسب است.

منشور خلاقی و رفتاری شما
بخشی از فرایند ساختن یک برند شخصی ، که البته بسیار دست‌کم گرفته می‌شود، خصوصیات اخلاقی و رفتارهای است. آیا باقدرت دست می‌دهد یا خیلی شل . آیا به چشمان دیگران نگاه می‌کنید یا نگاه خود را مخفی می‌نمایید ؟ آیا در را برای ورود دیگران باز نگه می‌دارید ؟ آیا تمام جمله مدنظر را میگویید تا خودسانسوری می‌کنید ؟ آیا هر چند دقیقه یک‌بار ، گوشی خود را چک می‌کنید و یا تا پایان جلسه حتی نگاه به موبایل خود هم نمی‌اندازید ؟

همه این جزئیات سازنده یک تصویر بزرگ‌تر هستند که معرف شماست و نباید هرگز فراموش شود.

شبکه ارتباطی شما
هنگامی در یک جلسه حضور دارید ، از خصوصیات دوستان یک فرد به خصوصیات آن فرد راحت‌تر پی می‌برید . به عبارت دیگر ، فردی را می‌توان از دوستانش شناخت. کسانی که ما با آنان زمان خود را می‌گذرانیم ، بیان‌کننده ما هستند. بخشی از برندینگ شخصی در خصوص گروه دوستان ، شبکه ارتباطی و همکاران فرد است.

هر فرد ، محصول زمانی است که با افراد پیرامون خود می‌گذراند . اگر دلیلی برای این وقت‌گذرانی با آنان ندارید ، ارتباطات خود را مجددا بررسی نمایید و برای ایجاد رابطه‌های مناسب برنامه‌ریزی نمایید .

عادات شما
موفقیت مانند آتش افشانی هوایی است – یک مسیر صعودی دارد ، به حداکثر می‌رسد ، آنجا می‌ماند و بعد تمام می‌شود. اگر برند شخصی شما بر اساس ” موفقیت” باشد ، این برند برای بلندمدت باقی نخواهد بماند. زیرا هیجان ناشی از موفقیت زودگذر است. در عوض ، برندینگ شخصی باید پیرامون عادات شما شکل گیرد. هرروز چه می‌کنید ؟ صبح‌ها به طور ثابت چه می‌کنید ؟ رویکردتان در کار چگونه است ؟ چگونه بر مشکلات غلبه می‌نمایید ؟

عادات فرد ، فرد را می‌سازد و این چیزی است که برند شخص را بامعنا می‌نماید. اگر به دنبال جذب و حفظ مخاطبین خود هستید ، برند را خود را پیرامون عادات خود بسازید و نه موفقیت.

کلام شما
صرف‌نظر از اینکه هدفتان ساخت برند شخصی است باید برنامه‌ریزی‌های شما در جهت ساخت یک برند منحصربه‌فرد بر اساس واقعیت خودتان باشد. روی حرفی که می‌زنید ، بایستید. باید به حرفتان ایمان داشته باشید و به هیچ عنوان موضع خود را تغییر ندهید. به قول معروف ، طرفدار حزب باد نباشید. نون را به نرخ روز نخرید و بگذارید تا مردم روی حرفتان حساب نمایند. تغییر حرف و برنامه ، صرفا بر اساس منافع شخصی ، کار بزدلانه‌ای است که همه می‌توانند انجام دهند. پس از این طریق می‌توانید منحصربه‌فرد باشید. اگر قول چیزی را دادید ، حتما بدان عمل نمایید. ارتباط با مخاطبین باید بر اساس صداقت ، روراستی و وفاداری است.

پایداری و ثبات
برنامه‌ریزی‌های برندینگ شخصی تا زمان  نتیجه دادن باید مستمر پیگیری شود. ثبات ، شخصیت شما را در قالب تجربه می‌ریزد. ثبات در اعمال و رفتار،  موجب آموختن ، تشخیص صدای ، تعریف خویش  و رشد فرد می‌گردد. ثابت موجب وفادار سازی مخاطبین می‌گردد و جذب مخاطبین بیشتر و بیشتر می‌شود.

ساخت برند شخصی یک سبک زندگی است. این وظیفه و قول شخصی در مسیر زندگی است، زیرا وقت خود را برای به اشتراک گذاشتن درس و دانش خود با دیگران در اختیار مخاطبان قرار داده‌اید.

 

اشتباهات رایج در ساخت برندینگ شخصی؟؟؟

فکر می‌کنند برندینگ شخصی مهم نیست
هنوز هم هستند درون‌گراهای بسیار زیادی که فکر می‌کنند بدون برندینگ شخصی هم می‌‌توانند مسیر خود را تمام و کمال بپیمایند. به این فکر کنید که در مسابقه‌ای شرکت کردید و رقبای شما هم بسیار قدر هستند. شما باید بتوانید مهارت‌های خود را نشان دهید تا پیروز نبرد شوید. فضای آنلاین این امکان را به شما می‌دهد که به افراد هدف‌تان دست پیدا کنید و مهارت‌های خود را به آن‌ها نشان دهید.

منتظر زمان مناسب برای توسعه برندینگ شخصی‌شان هستند
دندان‌پزشکان به شما توصیه می‌کنند که روزانه ۲ دندان‌های خود را مسواک بزنید، اگر شما این کار را نکنید مجبور هستید هزینه‌های گزافی در مقابل آن بپردازید.برندینگ شخصی هم دقیقا مشابه همین جریان است، شما از زمان خود به خوبی برای برندسازی شخصی استفاده نمی‌کنید و پس از مدتی مجبور هستید هزینه‌های مختلفی را در قبال آن بپردازید.

تظاهر می‌کنند
هنگامی‌که ما برای اولین بار با فردی آشنا می‌شویم، اغلب سعی می‌کنیم بهترین چهره از خودمان را به او نشان دهیم. اما بعد از مدتی چهره‌ی واقعی ما مشخص می‌شود و شاید این ضربه‌ی بزرگ‌تری را به دوستی ما وارد کند. به برندینگ هم همانند دوستی فکر کنید، زمانی‌که شما سعی می‌کنید خودتان را بهتر از آن‌چه که هستید نشان دهید، بیشتر از این‌که فعالیت مثبتی انجام داده باشید، ریسک کرده‌اید.

مشاوره را فراموش می‌کنند
هنگامی که بحث از برندینگ شخصی است، نمی‌توانید اهمیت مشاوره بازاریابی، مشاوره تبلیغات و حتی مشاوره با دوستان و همکاران را نادیده بگیرید. برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران باید جنبه‌های مختلفی را در نظر بگیرید. شما باید بازاریاب خوبی باشید، شما باید علم تبلیغات را به خوبی بدانید، شما باید بتوانید نویسنده‌ی خوبی باشید تا نگرش خود را در معرض دید قرار دهید و هم‌چنین شما باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشید تا بتوانید به خوبی اقدام کنید. برای همین شما باید در زمینه‌های مختلفی مشاوره بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن کارهای خود را انجام دهید.

از دوستان و خانواده‌ی نیز می‌توانید در مورد نظری که نسبت به شخصیت آنلاین شما دارید بپرسید و به بهبود آن بپردازید.

از تاثیرگذاران کمک نمی‌گیرند
تاثیرگذاران افرادی هستند که نفوذ زیادی در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت دارند و دنبال‌کننده‌های آن‌ها بدون چون و چرا به گفته‌های‌شان ایمان دارند. اگر شما متخصص هستید و کارهای بزرگی انجام می‌دهید، از نزدیک شدن به تاثیرگذاران دریغ نکنید. آن‌ها می‌توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی به شما در توسعه کمک کنند.

محتوا تولید نمی‌کنند
به صورت ناخودآگاه مردم به آن‌هایی که دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند و می‌نویسند بیشتر اعتماد می‌کنند. زیرا نوشتن در مورد دانسته‌ها و فعالیت‌های‌تان به مردم این حس را القا می‌کند که شما در حوزه خود یک متخصص هستید.

خود را برای کمتر حرف زدن متقاعد می‌کنند
هر چقدر هم که درون‌گرا باشید، باید در حوزه حرفه‌ای و کاری خود این خصوصیت را کنار بگذارید. روزانه پست‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید. البته این نکته را به یاد داشته باشید که پست‌های شما باید حرفه‌ای باشند و هیچ پستی را بدون فکر و انگیزه منتشر نکنید.

فالو می‌کنند تا فالور بگیرند
اشتباه بزرگی که اخیرا بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند اینست که با هدف افزایش دنبال‌کننده‌های خود اقدام به فالو می‌کنند. در حالی‌که این استراتژی کاملا اشتباه است و هیچ تاثیری در بهبود برندینگ شما ایجاد نمی‌کند. در واقع این کار بازگشت سرمایه‌ی کافی را به شما ارائه نمی‌کند.

خودتان هم می‌توانید گشتی در اینستاگرام بزنید و ببینید که چه تعداد از کاربران با هزاران فالو هستند که هیچ تاثیرگذاری بر دنبال کنندگان خود ندارند، آن‌ها حتی پست‌های شما را نخواهند خواند. بنابراین به فکر استراتژی‌های مناسب‌تری برای افزایش دنبال‌کنندگان خود در شبکه‌های اجتماعی‌تان باشید.

کمبود زمان را بهانه قرار می‌دهند
همان‌طور که اشاره کردیم، برندینگ شخصی یکی از فعالیت‌های ضروری برای توسعه‌ی شما است و نباید آن را پشت گوش بیندازید. من درک می‌کنم که شما به قدری مشغول هستید که نمی‌توانید زمانی را برای آینده بگذارید. ولی باید به خاطر داشته باشید که برندینگ شخصی به فعالیت‌های شما سرعت می‌بخشد و باعث می‌شود سریع‌تر نتیجه بگیرید.

خودشان و هدف‌شان را نمی‌شناسند
برخی از افراد هم هستند که نه تنها کم کاری نمی‌کنند، بلکه بی‌گدار به آب می‌زنند و روش‌های نادرستی را برای برندینگ شحصی خود به کار می‌گیرند. اگر بدون هدف‌گذاری و تعیین استراتژی شروع به برندینگ شخصی بکنید، ممکن است یکپارچه فعالیت نکنید، پیام‌های متناقض ارائه کنید و مواردی مشابه. به یاد داشته باشید همان‌طور که برندینگ شخصی مثبت می‌تواند در کارهای شما نقش مثبتی داشته باشد، کارهای نادرست می‌تواند ضربه‌ی غیرقابل جبران‌ناپذیری به شما وارد کند.

  • درباره ما

     

    موسسه فرامهندس، فروشگاه و خدمات آموزشی و علمی به صورت غیرحضوری و آنلاین با پشتیبانی و گارانتی 48 ساعت ارایه و کلاسهای آموزشی به صورت خصوصی و عمومی برگزار می کند. فرامهندس در راستای توسعه همکاری علمی و مشارکت دوجانبه اقدام به راه اندازی اولین محیط "فروشگاه باز" قابل اعتماد خرید و فروش محصولات کمک دانشجو نموده است. این بازار کار آنلاین به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده ضمن ارایه خدمات خود به صورت 24 ساعت و 7 روز هفته، سیستم ثبت شکایت و نیز پرداخت خسارت به مشتریان عزیز را فراهم آورده است. همچنین می توانید از مشاوره علمی، تخصصی و رایگان فرامهندس بهره مند شده و با ما همکار شوید. نماد طلایی پرداخت آنلاین زرین پال و نماد اعتماد الکترونیکی دوستاره از وزارت صنعت، معدن، تجارت حاکی از قابل اعتماد بودن فرامهندس می باشد.

logo.png